Friday, December 5

Weightloss aku punya edition part.2 : Mitos tentang ubat kurus

Assalamualaikum

Kalau sebut pasal ubat kurus ke, krim kurus ke confirm masing-masing cerah je biji mata (termasuklah aku). Yela, orang pompuan ni sape taknak kurus oii..Kurus ke tak boleh bagi kesan pada self esteem seseorang (orang itu adalah aku).

Tapi orang kita ni selalu salah tafsir, bila makan ubat kurus ni sekadar makan jela. Mengharapkan bila dah ambil produk-produk kurus ni benda tu yang akan 'mengerjakan' lemak-lemak degil kat badan. It's wrong bebeh..totally wrong.

Sebagai contoh, Herbalife. Aku tak cakap produk tu tipu. Produk tu betul boleh bantu turunkan berat badan. Tapi...ada tapinya tuan puan sekalian, makan kenala ikut rutin yang disuruh. Ada je yang amik Herbalife elok turun berat badan, dengan follow rutin pemakanan yang betul. Ni tak, dah amik shake protein lepas tu bedal nasi briyani ayam madu dengan jayanya. Dengan harapan Herbalife yang dimakan tadi akan buang semua lemak-lemak kolestrol yang kau dah makan. Nehi betta..nehi..Amalkan macam tu, tonggang 10 botol herbalife pun belum tentu berhasil. Sama jugak macam krim kurus, sapu sampai naik pijar kat perut. Tapi lepas tu buat pe?? Tersadai depan tv sambil makan keropok tengok sinetron. Lepas tu bila tak nampak result yang kau nak, salahkan produk. Cakap tipu makan duit orang la pe la. Tapi diri sendiri guna produk tak betul. Fahamkan maksud tersirat tagline "kurus tanpa perlu berlapar"

Tak kesahla apa korang amik, suplemen ke krim langsing ke semua tu korang tak boleh harapkan produk tu semata-mata yang akan buat korang turun berat badan. Kena kerja beb..konsep sama je macam nak dapat duit, kena usaha. Produk-produk tu semua sekadar membantu mempercepatkan proses penurunan berat badan. Aku sekarang pun ada amik suplemen gak, tapi masa nak amik awal-awal lagi salesperson tu bagitau, you kena workout baru boleh nampak hasil. Dan workout tak semestinya kena pegi gym, taman dan kena pegang dumbell. Kat rumah pun boleh. Yang mana surirumah tu, kalau sebelum ni mop lantai sorang-sorang, cuba kali ni mop lantai sambil kendong anak. Tengok berpeluh ke tak. Jadikan workout ni satu benda yang rutin dan seronok. Confirm tak boring.

Yang penting usaha. Sikit usaha sikitla hasilnya. Banyak usaha, Insyaallah maka berbaloilah hasil yang akan dapat.

Sekarang aku makan suplemen CLA. CLA ini membantu untuk pecahkan lemak-lemak tepu dalam badan. Aku beli kat Musclemania. Kalau kat farmasi biasa, boleh cuba Lecithin (macam-macam brand ada). Tapi syarat tetap sama, KENA WORKOUT.

p/s: Apa yang aku cerita semua dari pengalaman sendiri. Aku pernah kurus, pernah gemuk dan masih gemuk. Pernah ambil produk-produk nak kurus ni tapi tak dapat hasil yang aku nak sebab amalan terang-terang dah salah. Sekarang dalam proses untuk dapatkan badan yang sihat melalui jalan yang benar. 




No comments: