Thursday, April 21

tangan tak boleh nak diam

Hujung-hujung bulan ni mula lah muka macam jalan tar. berbatu sana sini. Biasalah, rutin orang perempuan kan. Muka berjerawat aku tak kisah. Mak bukan la jenis yang nampak jerawat sebijik kat muka terus nak jerit-jerit macam orang kena histeria lepas tu taknak keluar jumpa sape-sape sebab self esteem rendah gila sebab muka dah tak cantik (bacaan dalam satu napas, boleh?)

Tapi bila naik jerawat kat muka, tangan ni mula la tak diam. Sibuk nak mengutil memanjang. Tak tahan la tengok jerawat ni masak ranum, memanggil-manggil suruh aku picit. Memang selamat la riwayat jerawat tu. Takdenya aku nak biar-biar hilang sendiri. Beli OXY pun tak guna.

Sudahnya muka berparut sana sini. Bukan takat jerawat je, apa-apa jela benda alah kat muka ni confirm aku kutil. Pernah sekali, masa zaman sekolah menengah kulit kt hidung aku kering, jadi macam berkerak kat situ. Orang bijak pandai, pergi kopek. Kulit kalau awal-awal kena kopek kan tak nampak apa-apa. Sekali kau bangun esok pagi, jadi macam beruang panda. Satu hidung ye, pi sekolah kena gelak ngan kawan-kawan. Lahanat tul. Sejak dari itu, aku tak brani dah nak kopek sembarangan ni. Cuma tang jerawat je saya tidak tahan.

p/s: Motif cerita pasal ni, sebenarnya nak bagitau aku dah berjaya meletupkan sebijik jerawat kat dahi. Ni betul-betul meletup tau (ada orang lain kisah ke?)
p/p/s: dulu segan gila nak sebut kopek ni, aku kan orang pantai timur. kopek tu kan maksudnya tetek. sekarang sebut tetek pun aku dh tak heran.

No comments: