Wednesday, November 10

Ronda-ronda Kuala Lumpur.

Semalam aku half day, sebab nak downgrade broadband. Watpe nak bayar lebih sedangkan benda tu jarang-jarang guna. Mula-mula pi Menara Celcom dekat Kg. Baru. Yela, namapun menara so dalam kepala otak ni dah set la mesti ada service centre kat situ.

Dahla parking takde, basement sume tutup, hanya untuk pas bulanan la pe la. yang kat ground floor pun penuh diorang letak kon kaler biru besar-besar. Parking kat luar yang per entry 4 ringgit tu pun penuh. Puas pusing-pusing sudahnya parking kat tepi-tepi rumah orang.

Masuk dalam menara tu, pi tanya customer service rupanya takde service centre kat situ. Kena pi Jalan Ampang or Jalan Pahang. Sudahnya just bayar bil guna machine je kat situ. Mujur parking tak bayar. Kalau tak mau aku amukkan satu menara.haha, macam berani kan.

Maka bergeraklah ke Jalan Ampang. Situ pun parking pun masalah, belah-belah tepi bangunan sume ada kon. Parking untuk customer hanyalah cenonet di hadapan centre. Nak tak nak kena la tunggu jap. Belakang kitorang ada sebijik Wish putih. Dia pun tengah tunggu que nak parking. Tak lama lepas tu ada sebijik kete keluar dari parking. Dan dengan selamba badak si Wish tu potong que kitorang. Memang menyirap, tapi Shawal kali ni senyap la plak. Selalunya kalau org buat taik mcm tu habis segala carutan keluar. Ni tak aku pulak yg mencarut-carut. Siap buat body gesture lagi.

Tak lama lepas tu dapat gak kitorang parking sebab de sebijik Kelisa keluar. Wish bodoh tu padan muka sebab ada sebijik Merc blok kereta dia. Hahaha, padan muka kau, tamak lagi. Mujurlah masuk dalam semua staff menyejukkan kan hati. Staff kat kaunter siap bagi salam lagi kat aku. Muka pun manis je, hilang la sket panas badan ni.

Dah setel masalah kat Celcom Centre, Shawal lak sibuk nak beli lens. Planning nak beli memang dh lama. Dah alang-alang kat KL, bajet pun ada maka bergerak la kitorang ke Low Yatt. Sampai kat Low Yatt aku lak nak terkucil. Parking laju-laju kat Sungei Wang, jalan pun laju-laju ke Low Yatt terus cari toilet.

Sekali, amik kau per entry RM 1.00. Tak tahan punya pasal, masuk jela. Takkanla aku nak membuang kat tengah-tengah jalan tu lak kan. Mujur la toiletnya macam toilet hotel. Kalau tak memang nak kena tukang jaga toilet tuh. Cuma yang aku menyampah air paipnya adalah secara terus dari toilet bowl. Dah jadi keje nak ngejas bontot kat situ. Ni kalau bawak mak aku, confirm menggagau org tua tu nak mencuci.

Dah selesai urusan, barulah terasa lega. Sebelum shopping, haruslah cucuk duit dulu. Sekali kat tepi ATM machine tu ada toilet lagi murah rupanya. RM 0.50 per entry, aku dah gelak-gelak and cakap kat Shawal,"agaknya sini pakai cebok kot sebab tu murah sket. yang tadi toilet hotel sbb tu mahal". Shawal pun gelak-gelak. Aku ingat kat KLCC je de toilet lain rate. Kat sini pun ada gak rupanya.

Dah cucuk duit, maka misi mencari pun bermula. Sampai pening-pening aku. Mana taknya lepas satu-satu kedai pi. Nak survey the best price. Sampai aku ngamuk-ngamuk la. Sebabnya mula-mula nak beli lens je, tiba-tiba boleh lak gemuk tu tukar pikiran nak beli speedlite pulak. Dahla dapat tokey kedai yg kerek nak mampus muka memang mintak penampar. Sekali tanya, apa function, different menatang alah tu dengan yang ni nganga-nganga nak jawab. Ceh, ingatkan hebat sangat.

Akhirnya, patah balik kat kedai 1st kitorang pi, sebab jurujualnya ramah mesra siap boleh gelak-gelak ngn kitorang, tanya banyak mana pun dia jawab. Paling penting, harga dia bagi memang tip top. Dapatlah si gemuk lens baru sebijik. Balik rumah tersengih-sengih. Aku cakap kat dia speedlite nanti-nanti la. Tggu thn depan ke. Haish, laki sape la tu kan?

Kuar dari Low Yatt dalam pukul 4.45. Jalan pun tak berapa nak jam lagi. Jadi kitorang selamat sampai kat rumah dalam pukul 5.15. Mujur tak jam, kalau tak belum tentu pukul 7 dapat sampai kat umah.

Demikian lah cerita saya di hari Selasa.

No comments: