Tuesday, November 9

Merah inai di jari.

Cerita pasal jari kaki bengkak, terasa nak tulis entri tentang inai.Cehh..ayat harus macam novel. Nak terasa-terasa pulak.


Rupa bentuk daun inai. Ehsan dari Encik Google

Dulu kecik-kecik aku suka pakai inai. Dan of course la inai daun. Sebab kalernya lagi merah menyala, dan zaman aku kecik-kecik dulu agak susah la nak cari inai instant ni. Kalau ada pun kaler hitam yang pakcik makcik guna untuk kaler rambut mereka yg beruban tu.

Lagi satu sebab mak aku ade tanam pokok inai. Gemuk-gemuk daunnya. Mak aku tanam dua pokok. Satu pokok tu untuk kegunaan umum. Jadi kalau jiran-jiran ke sape2 ke nak amik, amikla tanpa sebarang cas dikenakan. Lagi satu pokok mak aku tak bagi amik, kononnya kalau selalu sangat org pakai nanti kalau pengantin nak kawin guna inai tu kaler dia dh tak cantik. Apakah? Nak simpan untuk aku kawin ke, sudahnya tak sempat jugak merasa sebab pokok tu mati dulu.Haha..

Nak pakai inai ni pun ada kaedahnya, tak boleh pakai siang hari sebab nanti takut ayam tegur. Bila ayam tegur, nanti kaler tak cantik. Aku dulu bendul, percaya je la benda-benda tu kan. Padahal kalau ikut secara logiknya, kalau pakai inai siang-siang of course la berjam-jam tak boleh nak buat kerja sebab nak menunggu inai tu kering kan. Ayam tegur?? Memang kelakar bila pikir-pikir balik. Kesian ayam, tak pasal-pasal jadi mangsa.

Disebabkan tak boleh pakai siang, maka gigihlah aku menumbuk inai malam-malam. Lagi satu petua kalau nak pakai inai daun ni, letaklah segala macam benda, nasi la gambir la, perahan limau nipis la. Nasi konon nak bagi inai tu lekat, ala-ala macam gam la. Gambir tu nak bagi kaler inai tu lagi merah. Manakala perahan limau  tu kononnya nak bagi kaler inai tu meresap dalam kulit. Dan ada sesetengah orang letak arang. Yang ni aku tak penah buat.

Kadang-kadang mak aku jahat, boleh dia cakap,"letak la sekali belacan, cili, bawang boleh buat sambal". Elok je perli-perli aku. Dan selalunya mak aku mesti mengamuk sebab aku tak rendam lesung lepas tumbuk inai. Haruslah lesung batu tu berbau inai.

Pernah tangan aku pijar tak hengat sebab guna lesung tak basuh. Mak aku baru lepas tumbuk sambal. Tak sabar dan tak bertanya punya pasal, satu malam berdenyut jari-jemari aku. Seksa weyh. Sampai nangis-nangis la sebab kepanasan .Sejak kejadian tu kalau nak tumbuk inai, aku siap hidu2 lesung tu untuk pastikan takde bau dan kesan sambal.

Bila dah tumbuk dengan bahan-bahan tu, aku kepal-kepalkan kat jari. Aku suka kepal tebal-tebal, konon nak bagi merah menyala. Mak aku panggil kepala gorila. Yela, jari cenonet halus, tiba-tiba kat hujung jari macam kena ketumbuhan. Disebabkan pakai malam, time dh nak tido jadi kenala bungkus jari-jari tu dengan plastik. Kalau tak haruslah bersepah tempat tidur ngn baju aku. Calit inai sana sini. Dhla susah nak tanggal kalau dh melekat kat kain. Part ni pun mak aku selalu hangin gak. Sebabnya, bungkuslah macam mana jari tu, esok bangun pagi dah sememeh sana sini. Dia jugak yg penat nak kena hilangkan kesan inai tu. Kesian mak aku. Lagi satu aku suka buat corak bulat kat tapak tangan. Lepas tu kembanglah tangan tu tak kuncup-kuncup. Sebab kalau gerak-gerak nanti inai tu merekah. Last aku pakai inai daun dua tahun lepas masa kenduri kawin aku.

Sekarang kalau tiba-tiba ketagih nak pakai inai, aku beli yang dalam sachet je. Senang, tak payah nak tumbuk segala. Tenyeh je, biar lam 15 minit pastu dah basuh. Tapi tentulah kaler dia tak secantik inai daun kan. Dhla cepat luntur, pakai tak sampai sebulan kaler dh pudar.

No comments: