Monday, June 28

.: musykil :.

pernah dapat emel ni?


It's a trend nowadays that many muslim Malaysian women are into the new hijab wearing i.e. wearing a shawl-like syrian style hijab. I posted on my Fb status recently stating that I too, would want to wear the syrian women hijab style with high bun but unfortunately my hair is short thus cannot tie or do a bun at all. I also received few suggestions to buy fake buns online or at Arzu, KLCC.

I used to study in an arabic-medium school and had learned that when you wear tudung, you're not supposed to show any indication that your hair is long by tying your hair really high/do a bun until men can notice the presence of your long hair eventhough you wear your cover/hijab. That defeats the purpose of wearing a hijab. However, I can't remember the hukum whether it's haram or harus or makruh.

Being curious, I googled about this sanggul arab issue and found the hadith related:

Quote::


“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Rasulullah s.a.w bersabda:

Quote::


“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”

–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-

dalam macham iz punye pun ada discuss pasal ini.

dan tadi, beli satu akhbar tabloid dan terbaca pasal ini :


~diambil dari kolum "kemusykilan agama"~

dan sekarang aku yang garu kepala...mana satu yang betul


4 comments:

.ieLah. said...

aku pon ade bace...
ala noks, takyah musykil2 sangat..kalo tak yakin.. ko takyah sanggul tinggi2 dah..sanggul biase jek..tinggi2 cam onta pon takde la lawa sangat pon..huhu

i.am.belle said...

islam itu mudah.

kdg2 benda mcm tu saje nak menggugat keimanan seseorang. walhal dlm kitab Al Quran dah sebut wanita wajib menutup aurat.

kata kunci = tutup aurat



p/s: pedas pulak walhal aku sendiri belum pakai tudung pun. ouch!

SueGinola said...

Kan..kan..kan..confuse i tauu..

Huda Ramlee said...

ielah,
ko kawen nanti jgn nak bersanggul onta..

belle,
tak salah menegur sesama kita..ececeh..

kak sue,
yang bagi jawapan adalah seorang ostazah (skang dah jadi menteri pun)...