Friday, November 1

Bila dah tak sama macam dulu.

Assalamualaikum.

Hari ni dah masuk 1 November 2013. Kejap je. Nanti pejam celik dah masuk 2014. Umur pun dah makin bertambah. Diam tak diam dah masuk tujuh bulan aku kat unit baru. Alhamdulillah makin boleh adapt dengan persekitaran dengan perangai rakan-rakan sekerja yang majoritinya memang lelaki.

Dalam dua minggu ni memangla sangat sibuk. Lagi lagi lepas Bajet 2014 dibentangkan. Nak kena kira berapa balance peruntukan yang ada lah, nak mintak bajet baru lah. Nak habiskan bajet tahun ni lah.Dengan audit masuk lagi. Huh, pening-pening. Dahla semua first time buat. Tiba-tiba datang sedebuk kat kepala. Mau tak huru hara hidup aku ni.

Tapi mesti pelik, aku kan kerani je. Kenapa kerja kalah pegawai. Tapi itulah hakikatnya. Dari bancuh air sampailah kena fikir pasal perbelanjaan unit, tu semua masuk dalam skop bidang kerja. Sebabnya pegawai kat tempat aku seorang je. Pekerja pentadbiran ada 3 orang, 2 kat opis kat KL. Tinggal lah aku sorang-sorang kat Subang Bestari ni.

Time makan pun dah tak tentu, beli sarapan awal-awal pagi pun sudahnya pukul 11 baru makan. Pukul 1 org keluar makan aku sibuk tekan-tekan keyboard komputer lagi. Budak-budak penguatkuasa pun sama. Diorang lagi la, outstation tiga empat hari. Bila balik menimbun-nimbun report nak kena buat. Sudahnya keluar makan time orang dah masuk pejabat. Punch out pukul 5 adalah perkara ajaib sejak aku pindah ke Subang Bestari ni. Pendek kata, kami kat sini tak macam pegawai kerajaan biasa. Kami pegawai kerajaan luar biasa. Kat tempat aku jugaklah dapat tengok staf gomen buat kerja sampai malam buta. Jarang-jarang nak jumpa.

Dulu masa kat library hadaplah kerja yang sama sampai naik lemau. Tak sabar nak pukul 5. Kat sini nak cakap boring kerja pun tak sempat. Kalau boleh nak freeze jam jangan oukul 5. Ada je benda baru nak kena buat. Paling latest nak kena arrange kursus budak-budak penguatkuasa. Tapi merasa pi holiday free sekali hihi..

Buat kawan-kawan lama, janganlah merajuk kalau saya jarang tegur. Bukan lupa tapi masa dah tak macam dulu. Tunggu lepas audit setel, kita keluar makan sama-sama.

No comments: